top of page

טיפים להעברת הרצאה בגיבושים



 

במאמר זה, אנו נצלול לעומקם של טיפים חיוניים להעברת הרצאות, במיוחד כאשר מדובר בגיבושים ומיונים ליחידות מובחרות בצה"ל. ידוע שהרצאות במסגרות אלו נועדו לבחון לא רק את האינטליגנציה של המרצה, אלא גם את אופיו - כיצד הוא מעביר את התוכן ואת עוצמת ההובלה שבו. המטרה הסופית היא להבין את פוטנציאל האישי וההפיקודי של המלש"ב.

 

בנוסף, תוך כדי המאמר הזה, אכניס כמה סרטונים וקטעים מתהליכי ליווי שהעברתי בנושאים הקשורים להעברת הרצאות בגיבושים.

 

1. המטרה של ההרצאה

 

קודם כל, כדי להצליח בהרצאה, אנחנו צריכים להבין מה המטרה של ההרצאה. כדי להצליח בכל דבר אנחנו צריכים להבין מה המטרה שלנו בזה שאנחנו עושים את הדבר הזה.

 

אז מה המטרה של ההרצאות בגיבושים ומיונים ליחידות מובחרות? דרך ההרצאות אפשר ללמוד עליכם המון! אפשר ללמוד על רמת האינטליגנציה שלכם, ועל האופי שלכם. ישנם שני קריטריונים עיקריים שאנחנו רוצים להביא לידי ביטוי בהרצאה: העברת תוכן עשיר ומובנה המעיד על ידע ואינטליגנציה, והדגמת כישורי מנהיגות דרך יכולת ההצגה וההבעה. ההרצאות הן פלטפורמה מדהימה שדרכן ניתן להבחין באנרגיה, בחוכמה וביכולת ההנהגה של המלש"ב.

 

2. תוכן ההרצאה לעומת אופן העברתה

 

בואו נתחיל עם הבנת ההבדל בין אופן העברת ההרצאה והתוכן של ההרצאה. אין ספק שהתוכן ואופן ההעברה הם שני גורמים המשפיעים מאוד על רמת ההקשבה של המאזינים. ואנחנו רוצים שיקשיבו לנו! כשאנחנו מבינים את ההבדל בין האופן והתוכן, אנחנו יכולים להביא לידי ביטוי ולממש כל חלק כדי לגייס יותר הקשבה מצד המאזינים. ולמה חשוב שיקשיבו לנו מתוך סקרנות ועניין? כי ככה אנחנו מבססים את עצמנו בתוך הצוות. ההרצאות משפיעות על הציון הסוציומטרי שלנו, ועל האופן שהמגבשים שופטים עלינו. אם אנחנו לא מצליחים לייצר עניין, יראו בנו כעוד מלש"ב משעמם. המטרה היא לא רק לעבור את החומר, אלא ליצור חוויה משמעותית ומעניינת עבור הקהל.

 

תוכן - כשאני מדבר על תוכן, אני מתייחס למה שאני אומר. הנושאים, הדוגמאות, הסיפורים. אנחנו רוצים שהתוכן יהיה מעניין ויגרום למאזינים לרצות לשמוע יותר. איך עושים את זה? מציגים תוכן שיכול לעזור למאזינים ככל שאפשר. איך אני הייתי עושה את זה? לא משנה על מה אני מרצה, הייתי מציג איך זה יכול לעזור להם לעבור את הגיבוש. ברגע שאנחנו פותחים את ההרצאה ומציגים שאנחנו עומדים לשתף איתם משהו שיעזור להם לצלוח את הגיבוש, אוטומטית יקשיבו לנו יותר. וכשנצליח לקשר בין הנושא של ההרצאה, לבין ההצלחה שלהם בגיבוש, הוכחנו שיש בנו חשיבה יצירתית מעוררת השראה.

 

אופן - כשאני מדבר על האופן, אני מתייחס לצורה שאני מדבר. יש כמה דברים שאנחנו רוצים להתייחס אליהם בחלק של ה"אופן": קשר עין, טונציה, קצב דיבור, חיוכים, הפסקות, עוצמת דיבור, ומרחק מהמאזינים. ככה שאנחנו משלבים יותר מרכיבי אופן, יהיה לנו יותר שליטה על ההקשבה של המאזינים. וזה טוב להצלחה שלנו! למה זה טוב להצלחה שלנו? כי הם יעריכו אותנו, יראו בנו כמנהיגים, ויסמכו על מה שיש לנו להגיד לאורך כל שאר הגיבוש.

 

 3. מבנה כללי להרצאה

 

כל הרצאה צריכה להיות בנויה בשלושה חלקים מרכזיים: הצגת הנושא ויצירת עניין, הרחבה ועיבוד של הנושא במהלך לב ההרצאה, וסיכום המקדם את הנקודות החשובות. מבנה זה מסייע בשמירה על עקביות ובהבהרת המסרים העיקריים.

 

הצגת נושא ויצירת עניין - כאן נציג להם בקצרה על מה אנחנו הולכים להרצות. בנוסף, נציג להם למה שווה להם להקשיב לנו. תחשבו על זה כאל פתיחה של סרטון טיקטוק. מה יגרום לכם להמשיך לצפות? צריך להיות משהו מעניין ורלוונטי אל המאזינים! אתם יכולים לפתוח את ההרצאה עם שאלה מסקרנת. לדוגמא: מה הקשר בין הרי יהודה, לבין ההצלחה שלכם בגיבוש, ואיך ניתן לשפר את הביצועים שלנו דרך הנקודות שאציג לכם בהרצאה הקרובה.

 

הרחבה / לב ההרצאה - כאן אנחנו רוצים לספק את ההבטחה שנתנו להם בחלק של הצגת ההרצאה. איך גורמים לאנשים להקשיב לנו? דרך שילוב של מרכיבי ה"אופן", יחד עם הצגת סיפורים שגורמים למאזינים לרצות להקשיב. תחשבו על זה.. מאז שאנחנו ילדים אנחנו אוהבים סיפורים. בין אם זה ספרים, סרטים, או חדשות. סיפורים כובשים לנו את תשומת הלב! מה מאפיין סיפור טוב? יש כמה חלקים לסיפור מושך:


  1. בעיה שגורם למאזין לחשוב את עצמו "אוי לא. מה יהיה?!"

  2. אתגר במהלך הדרך לפתרון שגורם למאזין לשאול את עצמו "מה הולך לקרות??"

  3. פתרון מעניין שגורם למאזין להזדהות ולחשוב "ואוו. זה גם רלוונטי עבורי!"

 

עוד דרך להציג סיפור בצורה מעניינת היא באמצעות שימוש בהומור. סיפור מצחיק תמיד יצליח לכבוש את תשומת הלב של המאזינים. תספרו על פדיחה או סיפור מצחיק שמעביר את המסר של ההרצאה.

 

 4. איך לאלתר הרצאה בנושא שאנחנו לא שולטים בו

 

ומה אם אין לנו שליטה על נושא ההרצאה? מה אם אומרים לנו להעביר הרצאה על נושא שאנחנו לא מכירים?? מה עושים??

 

המפתח הוא למצוא חיבור בין הנושא שניתן לנו לבין תחום שאנו מכירים. על ידי יצירת חיבור זה, נוכל להשתמש בידע שלנו כדי לעשות את ההרצאה מעניינת ומשמעותית יותר, תוך קישור חזרה לנושא המרכזי.

 

הנה 2 סרטונים שהכנתי בנושא:

 

 



5. טיפים נוספים להעברת הרצאה

 

  • קשר עין עם המאזינים - תזכרו שהקהל האמיתי שלכם הוא המתגבשים האחרים. אם תכבשו אותם, תכבשו את המגבשים. אל תתייחסו אל המגבשים. המטרה שלכם היא להלהיב ולכבוש את המתגבשים האחרים! תסתכלו אליהם בעיניים. חוסר קשר עין משדר חוסר ביטחון!

  • אל תפחדו להיות בשקט - "אממממ". כמה פעמים יוצא לכם להגיד אמממ? אבל מה אם במקום אמממ, פשוט הייתם שומרים על השקט, מייצרים קשר עין, מחייכים, ומשחקים אותה שאתם מושכים אותם ומיצרים דרמה. אני חי את זה כל יום. בגלל שאני מגמגם, יש רגעים שאני לא מצליח לדבר.. אני פשוט נהיה בשקט. אני שוב ושוב רואה שזה מושך בטירוף את מי שמקשיב לי. אל תפחדו מהשקט!

  • תתחברו לתחושת ביטחון! - הביטחון לא חייב להגיע מזה שאתם מאמינים בכל התוכן שאתם אומרים. הביטחון יכול להגיע מזה שאתם פשוט בטוחים ביכולת שלכם לאלתר. תתחברו לתחושת ביטחון ותנו לביטחון להוביל אתכם. הנה סרטון קצר שהכנתי בנושא:

 

 

  לסיכום, העברת הרצאה מוצלחת במיונים וגיבושים ליחידות מובחרות דורשת תכנון והכנה מעמיקים, הבנה של הקהל ויכולת לעבור בין תוכן עשיר לבין אופן הצגה מעניין ואנרגטי.

36 views0 comments
bottom of page