top of page

איך להגביר מוטיבציה

במאמר זה נתייחס להיבטים העמוקים יותר של מוטיבציה ואיך להשפיע על המוטיבציה לטווח ארוך

איך להגביר מוטיבציה

הסיפור שלי עם פסיכולוגיית ההצלחה החל כשהייתי נער. הייתי מתאמן מעל 12 שעות בשבוע בקרב מגע. הגעתי למצב, שלא היה לי אפשרות להוסיף עוד שעות אימונים ממה שכבר השקעתי. אז במקום להוסיף עוד שעות אימון, חיפשתי איך להשתפר במהלך השעות שאני כבר מתאמן בהם.


התחלתי עם סרטוני מוטיבציה. הייתי רואה ומקשיב לסרטוני מוטיבציה כל יום. זה נתן לי בוסט מטורף לרמת המוטיבציה שלי, לצורת החשיבה שלי, ובסופו של דבר להתנהגויות ותוצאות שלי.


צפייה בסרטוני מוטיבציה בצורה עקבית מטמיעה אצלנו הרגלי חשיבה מסוימים. אחת מצורות הלמידה האפקטיביות ביותר היא באמצעות סיפורים. כאשר אנחנו שומעים סיפורים, אנחנו מדמיינים את עצמנו חווים את אותו הסיפור. אנחנו מדמיינים סיטואציות שונות הקשורות לסיפור. אנחנו מטמיעים בדמיון שלנו את מרכיבי הסיפור ורואים את עצמנו מיישמים את הדברים שהובילו להצלחה של הסיפור.


אז כן, המלצה ראשונה שיש לי לכל מי שרוצה לשפר את הביצועים שלו, תקיפו את עצמכם במוטיבציה. תקיפו את עצמכם בדוגמאות וסיפורים של התוצאה הרצויה ודרכי התמודדות עם בלת"מים (בלתי מתוכנן).


אה, זאת נקודה חשובה. לדמיין את עצמי רק מצליח לא יקדם אותי. המחשבה המקדמת ביותר חייבת לכלול בתוכה אתגרים מציאותיים יחד עם פתרונות. אם נדמיין את עצמנו מצליחים ללא אתגרים, אנחנו מטמיעים משהו לא מציאותי, וכשנגיע לרגע האמת, ויעלה בלת"ם, הראש שלנו יגיד שהוא לא מזהה את המצב ושאין לו פתרון מתאים.

אז בואו נסכם עד כאן ונגיע לתכלס,


1. הקיפו את עצמכם במוטיבציה – זה יכול להיות ספרים, סרטונים, סרטים, חברים מעוררי השראה, מאמנים. אני אישית השתמשי המון ברשתות החברתיות לצורך יצירת סביבה מעצימה. עקבתי אחרי אנשים מצליחים, אחרי מנטורים ומאמנים והייתי מקשיב להם בכל זמן שיכלתי.


2. דמיינו את רגע ההצלחה – במקום לתת לדמיון שלנו לדמיין מה שבא לו, נחליט אנחנו על מה יחשוב. אז על מה כדאי לחשוב?


 חשבו על התוצאה הרצויה. הפעילו את שלושת החושים העיקריים בדמיון:

ראייה – מה אתם רואים? תראו את זה מתוך העיניים שלכם ובגודל טבעי או גדול יותר.

שמיעה – מה אתם שומעים ברגע ההצלחה? האם יש מוזיקה מתאימה, האם לרגשות יש צלילים? האם אתם שומעים אנשים אומרים לכם משהו?

תחושה – איך ההצלחה מרגישה? איפה הרגש ממוקם בגוף? האם יש לו צבע? האם הוא זז?


3. עכשיו שיש לכם את שלושת החושים, ניתן להעצים אותם. שימו לב מה קורה לרגש אם אתם מגדילים את התמונה/סרט? מה קורה לרגש אם אתם מגבירים את הווליום של הסאונד? של השיר? מה קורה אם אתם מדמיינים את הרגל גדל ומתפזר לכל הגוף שלכם? הדמיון שלנו הוא ערוץ התקשורת אל התת מודע ואל הרגשות שלנו. מי שיודע לנהל את הדמיון שלו, בעצם מנהל את הרגשות ואת הלך הרוח שלו.


4. אחרי שדמיינתם את ההצלחה, דמיינו מה עשיתם שהוביל אתכם להצלחה הזאת. בעצם, אנחנו חושבים מהסוף להתחלה. תוך כדי שאנחנו מדמיינים את הדברים שקידמו אותי להצלחה, חשובלדמיין את הקשיים ואתגרים שעלו במהלך הדרך, ומה עשיתי על מנת להתגבר על הקשיים ואתגרים. החלק הזה הוא אחד ההבדלים המשמעותיים ביותר בין מי שמצליח ובין מי שלו. הרי כולם מדמיינים את מה שהם רוצים. לא כולם מדמיינים את זה באמצעות החושים, ועוד יותר מזה, הרוב לא מדמיינים יחד עם ההצלחה את הקשיים והאתגרים. מי שכן מדמיין את הקשיים והאתגרים, לא בהכרח מדמיין את הדברים שעזרו לו להתגבר עליהם.


אז דיברנו על שלושה דברים שעלינו לדמיין: את רגע ההצלחה בשילוב החושים, את רגעי הקושי והאתגר בשילוב החושים, ואת רגעי ההתגברות וההצלחה בשילוב החושים.


מרכיב חשוב נוסף ואפילו עיקרי בניהל הלך הרוח והמוטיבציה שלנו הוא הסיפור הבסיסי. הסיפור הבסיסי הוא בעצם האמונות שיש לנו כלפי עצמנו, וכלפי המציאות. אדם שעובר את כל ארבעת הסעיפים שדיברנו עליהם קודם, ועם אמונת בסיס כגון: "מי שמצליח הוא תחמן", כנראה לעולם לא יצליח. כי הוא לא רוצה להיות תחמן. הנה עוד כמה דוגמאות לאמונות בסיס מגבילות:


· "אין לי גנטיקה שמאפשרת לי להגיע מקום ראשון"

· "אני לא מתאים להגיע למקום שאני רוצה"

· "אני לא מתאמן מספיק זמן כדי להיות טוב"

· "אין לי מספיק כושר"

· "אם אצליח זה יפגע בקשר עם המשפחה שלי"

· אם אצליח, הכישלון שתבוא אח"כ תהיה כואבת הרבה יותר"

· "אין לי זמן"

· "אני חלש מדי"

· "אני מתל אביב, ותל אביבים לא יכולים להגיע למקומות כאלו"


אלו כמה דוגמאות, אך כמו שבטח הבנתם, יש המון אמונות מגבילות שיכולות לפגוע בכם. אז מה ניתן לעשות עם זה? שינוי אמונה מגבילה יכולה להיפתר באמצעות כמה דרכים:


טיפול / אימון נפשי ומנטלי –בטיפול ואימון מנטלי אתם מקבלים ליווי והנחיה מאיש מקצוע שמכיר אסטרטגיות וטכניקות לשנות אמונות מגבילות. אישית, אני הכי אוהב את האופציה הזאת, היה המהירה והיעילה ביותר. כן, זה מאתגר יותר לעשות את זה לבד, למה? כי כדי לשנות אמונות מגבילות, צריך להתחבר למקום רגשי עמוק יותר. המקום הרגשי הזה מנותק מהשכל החושב. וכדי להעביר את עצמנו את התהליך הזה, אנחנו צריכים לתכנן ולחשוב מה לעשות בכל שלב בתהליך – ככה שזה מאט את כל התהליך.

בנוסף לטיפול, או במידה ואתם לא רוצים ללכת לטיפול, הנה לכם כמה דברים שניתן לעשות עצמאית כדי לסדוק אמונות מגבילות:


טרקים של "היפנוזה עצמית / דמיון מודרך" – כן אני יודע שהמילה היפנוזה מאיימת אצלנו במדינה, אבל כל מה שזה, זה דמיון מודרך. ישנם אפליקציות עם קטעי שמע של בין 10 דקות לשעה ובו מנחים אתכם בתהליך חשיבה. בעתיד הבינוני (שנה) אני מתכוון להוציא כמה ממוקדים לעולם ההישגי / ספורט / צבאי. מי שמבין אנגלית, יכול למצוא המון טרקים ביוטיוב. חפשו self-hypnosis for limiting beliefs"". בנוסף, ישנם מדיטציות שאני מאוד אוהב של יוסי קדמי באתר שלו. חפשו בגוגל "מדיטציות יוסי קדמי". ייתכן ובעתיד הקרוב יותר אקיים סדנה של כמה שעות בנושא "אסטרטגיות ליצירת דמיון מקדם" ושם אלמד אתכם איך לייצר לעצמכם טרקים של דמיון מודרך.


סרטוני מוטיבציה – כאשר אתם מקשיבים שוב ושוב לסרטוני מוטיבציה, זה נהפך להיות מעין היפנוזה עצמית ומשנה את צורך החשיבה שלכם. לכו על זה.


שאלות סודקות אמונה – בתחום ה-NLP יש מודל של שאילת שאלות במטרה לסדוק אמונות, קוראים לזה "Slight of Mouth – SOM". בנוסף, יש עוד מודל חשוב בפירוק אמונות הנקרא "מטא מודל". במודלים האלו ישנם מספר שאלות שבאות להטיל ספק במחשבות / אמונות האלו. דרך אגב, כאשר תלכו למטפל או מאמן מנטלי, ככל הנראה, אחרי שתגדירו מטרה ברורה, הדבר הבא שיעשה זה ישתמש בשאלות האלו כדי להתחיל לסדוק לכם את האמונות. אני בכוונה לא אציג כאן את השאלות כי זה מאמר שלם בפני עצמו. ייתכן ובעתיד אכתוב מאמר או שארחיב את המאמר הזה. בינתיים, תחפשו ביוטיוב את שני המודלים האלו. ואם אתם מוצאים את הסמינר של "Robert Dilts" על מודל SOM, אני ממליץ שצפו בו אך קחו בחשבון שזה מאוד ארוך ויש סרטונים קצרים יותר שמסכמים אותו.


מיקוד לוגי בהוכחה נגדית – בעצם, אמונות מגבילות הם הכללות שאנחנו מייצרים באמצעים מיקוד בחוויות מסוימות בצירוף עם פרשנות שנתנו. כאשר אנחנו רוצים לסדוק ולשנות אמונה, מומלץ לייצר הרגל חשיבה חדש באמצעות הדגשת ההיפך. מי שמאמין שהוא לא מספיק בכושר, יצטרך להתחיל לאסוף הוכחות לכך שהוא כן בכושר. איך נעשה את זה? יצירת רשימת הוכחות. רשמו כל יום 1-3 הוכחות לזה שאתם בכושר. אם אין לכם, תייצרו.


מיקוד חושי בהוכחה נגדית – בנוסף ליצירת רשימת הוכחות, עלינו להתחיל לשנות את האופן שאנחנו תופסים את עצמנו. זה אומר לדמיין את עצמנו בצורה שונה. כאן נשחק את משחק הכאילו. איך הייתי הולך אם כן הייתי בכושר? איך הייתי חושב? איך הייתי רץ? דמיינו את עצמכם בכושר והפעילו את כל החושים כפי שדיברנו קודם על שלושת החושים. שימו לב איך אתם מדמיינים את עצמכם (חוש הראייה), שימו לב מה אתם שומעים מעצמכם – מה אתם אומרים לעצמכם כאדם שבכושר (שמיעה), ושימו לב איך זה מרגיש להיות אדם בכושר – תדמיינו את צבע הרגש במיקום הנכון. האם אדם בכושר יחווה רגשות בצבע אדום? ירוק? כחול? איפה זה יהיה בגוף? מה יקרה אם תעצימו את הרגש בצורה דמיונית?


מרכיב חשוב נוסף ביצירת מוטיבציה הוא "ניהול חלקים פנימיים". כבני אדם אנחנו מתאים בחלקים (תיאוריית הגשטלט). כל חלק אחראי על משהו אחר. עוד לא הבנתם נכון? מכירים את הרגע הזה שאתם אומרים "מצד אחד בא לי Xאבל מצד שני בא לי Y". כל צד הוא בעצם חלק אחר. מכירים את האנשים שאומרים "חלק ממני מתנגד לזה..".


אז כן, יש לנו חלקים בגוף, ממליץ לכם בחום לצפות בסרט "הקול בראש" שמתאר בצורה מדהימה את החלקים ואת החשיבות של יצירת סינרגיה בין החלקים שלי.


למה אני כותב על זה? כי כל עוד אין סינרגיה בין החלקים שבנו, לא נוכל להגיע למקסימום מוטיבציה. אי אפשר להגיע למקסימום מוטיבציה אם מצד אחד אני רוצה להיות בריא אבל מצד שני אני רוצה לאכול אוכל לא בריא כל היום ושונא להכין לעצמי אוכל בריא.


איך פותרים "קונפליקט בין חלקים"?


גם כאן אני ממליץ ללכת לאיש מקצוע בנושא כזה, להיות המנחה והמונחה יחד מקשה מאוד על התהליך. אבל הנה לכם בראשי פרקים התהליך שתעברו. אולי רק ההבנה תעזור לכם לפתור את הקונפליקט הפנימי בין החלקים שלהם.


שלב ראשון – מצאו את החלקים המעורבים – מה הם החלקים המעורבים בקונפליקט?


שלב שני – מצאו את המוטיבציה / כוונת העל של כל חלק – שאלו כל חלק "כאשר תצליח להשיג את מה שאתה רוצה, מה זה ייתן לך?" תמשיכו לשאול את השאלה הזאת עד שתגיעו לערך עליון. תניחו את החלק השני בצד עד לסיום תחקור החלק הראשון. לאחר שמצאתם את הערך העליון של החלק הראשון, תעברו לחלק השני.


שלב שלישי – מציאת ערך משותף – בשלב זה נרצה לראות איזה ערך משותף יש לשני החלקים. ככל הנראה, כבר בשלב השני נמצא שהם רוצים אותו דבר.


שלב רביעי – חיבור באמצעות יצירת אסטרטגיה סינרגתית – בשלב זה נרצה לחבר את שני החלקים לצוות ולייצר תכנית פעולה שמקדמת את כל הערכים העליונים שלהם עם דגש על הערך המשותף. חשוב שכל חלק יהיה פתוח וקשוב לערך השני.


שלב חמישי – יצירת מוטיבציה להצלחה– לאחר שיש לכם אסטרטגיה משותפת ששני החלקים מסכימים בהם, עברו את התהליך הראשון של המאמר הזה לצורך איתור הקשיים והאתגרים, הפעילו חושים ותייצרו מוטיבציה.


שלב שישי – פעולה! – כאן הגיע הזמן לפעול לפי האסטרטגיה. זכרו שהחלקים הם שותפים מעכשיו. הם חברי צוות. וכן, לפעמים יש אתגרים בין חברי צוות. ולכן חשוב לזכור שכאשר עולה התנגדות, ניתן לשבת איתם סביב שולחן ולפתור את הקושי ביחד כצוות.


במאמר זה כיסינו מספר מרכיבים ביצירת מוטיבציה ויישור החלקים שבתוכנו להשגת הצלחה. ב/12/11/20 אעביר שיחת זום בנושא הזה שיכלול תרגולים מעשיים ודוגמאות חיות.

כאן בשבילכם לכל שאלה!


אמציה,

מאמן מנטלי להצלחה צבאית ואישית

054-7702949

bottom of page