top of page

סוגי המטרות שאתם צריכים להכיר כדי להצליח

שלושת סוגי המטרות שאתם חייבים להכיר כדי לנהל את ההצלחה שלכם

סוגי המטרות שאתם צריכים להכיר כדי להצליח

כשמדברים על מטרות, יש לנו כמה סוגים של מטרות:


סוג מטרה ראשונה: מטרות יעד


מטרת יעד היא תוצאה ספציפית שאני מחפש להשיג שיש לה תאריך סופי. לדוגמא, להשיג 100 ש״ח עד הראשון ביולי. לא כל המטרות שלנו יהיו מטרות יעד.

המון כישלונות מגיעות בגלל הגדרת מטרה בצורה שגויה. לכן, לרוב (לא תמיד תמיד, אבל לרוב) כשאנחנו מגדירים מטרות יעד, מומלץ להקפיד על מספר עקרונות שיעזרו לנו להקטין את הסיכוי שניכשל בגלל מטרה שלא מוגדרת כהלכה.


כשמגדירים מטרות יעד חשוב להקפיד שהמטרה תהיה:


(1) ספציפית – עלינו לוודא כי המטרה שאנחנו מגדירים ספציפית וברורה עד כדי כך שילד בין שלוש יצליח להבין מה המטרה שלכם. אם המטרה לא ברורה, יצוצו המון תירוצים ו"סיבות" ללמה עוד לא הצלחתי, או למה כן הצלחתי כאשר בפועל אני לא הצלחתי.


(2) מדידה – על מנת לוודא כי המטרה מוגדרת בצורה מדידה. להגדיר כמטרה "אני רוצה להיות עשיר" היא מטרה לא מדידה כי לא הגדרנו מה זה אומר להיות עשית. כאשר מגדירים מטרה, עלינו לוודא כי היא מדידה ברמה שילד בן שלוש יוכל להגיד אם הצלחת או לא. שימו לב, המדידה שאנחנו מדברים עליו לא בהכרח חייבת להיות מדידת קו הסיום. אם אנחנו רוצים להגדיל את סיכויי ההצלחה שלנו, חשוב שנמדוד גם את ההתקדמות ואת הדרך שלנו. בנוסף, לא לכל מטרה יש נקודת סיום. (ההבדל בין מטרת דרך ומטרת יעד שאתייחס אליו בקרוב). בחלק הזה אנחנו עונים על השאלה ״איך נדע שהצלחנו?״.


(3) אפשרית + הגיונית – רוב הפעמים שאנחנו מגדירים מטרות, אנחנו באווירת השראה ותחושת כל יכול. דבר זה גורם רבות למצב שאדם מגדיר מטרה שלא אפשרית עבורו בכלל. כאשר מגדירים מטרה אנחנו חייבים לוודא שהמטרה אפשרית עבורנו בהתאם למשאבים הזמינים לנו (משאבים פנימיים וחיצוניים).


(4) בשליטתי – בדיוק כפי שדיברנו ב"A", בנוסף אפשרי, חשוב שיהיה הגיוני. נכון שזה אפשרי להרוויח אלף ₪, אך האם זה אפשרי להרוויח את זה באופן שאתם חושבים? האם זה אפשרי בזמן שקבעתם?


(6) מוגדרת בזמן – מטרה שלא מוגדרת בזמן היא בסה"כ עוד חלום. על מנת שרעיון וחלום יהפוך למטרה, אתם חייבים להגדיר זמן ספציפי.


העקרונות האלו הם צורת חשיבה ולא רק רשימת צ׳קליסט. אתם חייבים להרגיל את עצמכם לחשוב דרך ששת העקרונות האלו. כל פעם שאתם מדברים עם אדם אחר על מטרות יעד, או כל פעם שאתם בעצמכם חושבים על מטרת יעד, אוטומטית אתם חייבים לחשוב בצורה הזאת. כל פעם שאתם חושבים או שומעים על מטרת יעד שלא עונה על ששת העקרונות האלו, זה אמור להציק לכם.


שימו לב, לא לכל מטרה נוציא דף ונגדיר אותה בצורה כתובה. לדוגמא, אם אנחנו באמצע אימון ספרינטים, רצוי שיהיו לנו מטרות תוך כדי האימון. את המטרות של האימון נגדיר לעצמנו בראש בעזרת העקרונות האלו אבל לא נעצור לרשום הכל על דף.


ככל שהמטרה רחוקה יותר, ככה מומלץ יותר לכתוב על דף את הדברים כדי למנוע מצב שנשכח. אם זאת, ככל שהמטרה רחוקה יותר, ככה יש יותר סיכוי שנשנה את המטרה ואת הדרך תוך כדי.. אז תהיו פתוחים ואל תהיו מקובעים מדי.


סוג מטרה שנייה: מטרות דרך


מטרת דרך היא מטרה שלא נגמרת. לרוב, מטרות דרך הן לרוב ערכים ודרך חיים. מטרת דרך יכולה להיות בריאות, מצוינות, משפחתיות, ועוד המון!


במטרות דרך מאוד קל ללכת לאיבוד ולכן אנחנו חייבים להגדיר בדיוק מה יהווה הצלחה. איך אנחנו עושים את זה? אנחנו מגדירים מטרות יעד בתוך בתוך מטרת הדרך שלנו.


במטרות דרך חשוב לוודא שיש לנו סימנים קבועים לכך שאנחנו עומדים במטרה. במיוחד כשמדובר במטרות דרך שיכולים להיחשב כערכים, אנחנו עלולים לשכוח מהם ופתאום למצוא את עצמנו נכשלים במטרת הדרך שלנו. לכן, ההמלצה שלי היא לוודא שלמטרות הדרך שלכם יש התנהגויות והרגלים קבועים שניתן לבצע באופן קבוע.


סוג מטרה שלישית: רצונות


רצונות מתייחסות לדברים שהיינו רוצים שיקרו בחיים שלנו אבל לא בשליטתנו המלאה. לדוגמא, ״אני רוצה לשרת כלוחם ביחידת 669״, ״אני רוצה לחיות עד גיל 100״. לא כל הדברים שאנחנו רוצים הם בהכרח אפשריים או בשליטתנו.

חשוב מאוד להבין את ההבדל בין מטרה ובין רצון. אם אני מתייחס אל רצונות כאל מטרות, אני עומד לחוות המון תסכול מיותר ומייאש בחיים. ברגע שאנחנו מבינים את ההבדל בין מטרות ורצונות, כנראה שנחווה הרבה יותר הצלחה בחיים שלנו רק מזה שאנחנו מגדירים את המטרות הנכונות.


האם זה אומר שלא נכון להתייחס אל רצונות? חס וחלילה! המוטיבציה שלנו מגיעה מהרצונות שלנו! המוטיבציה להשיג את המטרות שלנו מגיעה מהדברים שאנחנו רוצים שיקרו ברגע שנצליח במטרה. המטרות שלנו הן בסה״כ דרך להשיג רצונות. אם זאת, למרות שאנחנו רוצים את הרצונות, אנחנו חייבים לחגוג את ההצלחה במטרות כי זה הדבר היחידי שבשליטתנו.



שימו לב! עקרונות אלו עוזרות לנו להגדיר מטרה. עקרונות אלו לא עוזר לנו לתכנן את הדרך להשגת המטרה. בשביל זה יש אסטרטגיות תכנון שנציג בהמשך

bottom of page